sâmbătă, 5 septembrie 2020

Huzur: un joc de carti invatat in Mongolia

 

     In orele petrecute traversand Mongolia intr-o Lada 4 x 4, gazdele noastre ne-au invatat un joc de carti. Nu i-am retinut atunci numele, m-a ajutat acum internetul - ii zice Huzur. Ma indoiesc insa ca e un joc mongol pentru ca ideea de distractie la mongoli se leaga mai degraba de intreceri cu caii, lupte corp la corp si tras la tinta cu arcul. Probabil a fost adus de unii din vecinii mongolilor - rusii sau chinezii... As paria pe chinezi. Dar nu asta e important. Important e ca nu ne-am plictisit de el vreme de doua saptamani, ca uneori ni se face pofta de el acum si, cel mai important, ca Mishu a notat regulile. Asa ca sa share-uim.

     Aveti nevoie de un pachet de carti de joc. Daca jucati in 3, excludeti cartile cu valoarea 4, 5 si 6. Daca jucati in 4, excludeti doar cartile cu valoarea 4. Stabiliti ordinea de joc si impartiti cate 6 carti din pachet fiecarui jucator. Urmatoarea carte din pachet se intoarce cu fata in sus: acea carte este atuul, iar culoare respectivei carti devine culoarea atu pentru respectivul joc. (de exemplu: 10 de trefla). Sunt doua reguli de putere a cartilor care se aplica in joc: 

      1. Ordinea de putere a cartilor in suita. Astfel, cea mai mare carte dintr-o culoare oarecare este Asul, apoi urmeaza Doi-ul si Trei-ul, apoi Popa, Dama, Valetul, 10,9... s.a.m.d. (deci un 2 de romb e mai puternic decat un Popa de romb) 

     2. O carte de culoarea atuului bate orice alta carte de orice alta culoare. (in exemplul nostru un Valet de trefla bate Asul de inima rosie sau Popa de inima neagra). Evident ca intre 2 carti de culoarea atuului se aplica regula de putere din suita. (Valetul de trefla e mai slab ca Dama de trefla) 

      Scopul jocului: sa ramai fara carti in mana. 

      Desfasurarea jocului: Primul jucator pune pe masa la alegere: o carte, trei carti din care 2 trebuie sa fie obligatoriu pereche sau 5 carti din care 4 trebuie sa fie obligatoriu pereche 2 cate 2. (de exemplu: primul jucator deschide cu 8 de inima rosie, 8 de inima neagra si Valetul de inima rosie). Primul jucator isi completeaza numarul de carti din mana pana la 6 tragand carti din pachet (pe exemplul nostru el va trage 3 carti noi). Restul jucatorilor, in ordinea stabilita, au 2 optiuni: bat ultimele carti jucate si trag din pachet sa-si completeze cartile din mana pana la 6 sau nu vor/nu pot sa le bata si atunci iau toate cartile jucate pana atunci in respectiva mana. (pe exemplul nostru sa zicem ca Jucatorul 2 pune 10 de inima rosie peste 8 de inima rosie, Valetul de inima neagra peste 8 de inima neagra si 8 de trefla (atu!) peste Valetul de inima rosie. Jucatorul 2 trage si el trei carti din pachet. Jucatorul 3 ar putea pune Dama de inima rosie peste 10 de inima rosie, Dama de inima neagra peste Valetul de inima neagra si Asul de trefla peste 8 de trefla, dar nu vrea sa consume atat de devreme cel mai mare atuu din joc, asa ca alege sa ia toate cele 6 carti puse pe masa pana la el). Avand mai mult de 6 carti in mana, nu trage nicio carte din pachet. Daca se face un tur complet (se ajunge la cel care a deschis) atunci cartile de pe masa sunt stranse si scoase afara din joc. Cel care a deschis mana, incepe si urmatoarea mana. Daca unul din jucatori decide sa ia cartile, mana urmatoare va fi deschisa de jucatorul care ii urmeaza celui care a luat cartile. Sau mai simplu: atunci cand iei cartile de jos, urmatoarea runda se va termina la tine. Cine termina primul cartile din mana a castigat jocul, dar cei ramasi continua pana cand ramane un singur jucator cu carti in mana. Acela este pierzatorul. 



      Doua reguli apendice: 

      1. Daca cineva are in mana la un moment dat o valoare in toate cele culori (de exemplu toti cei 4 Valeti) atunci aceste carti sunt scoase din joc. 

     2. Daca cineva are in mana la un moment dat atuul minim (in cazul unui joc in 3 e vorba de 7 de culoarea atuului) are voie sa il schimbe cu atuul intors in debutul jocului (in exemplul nostru atuul era 10 de trefla, cine are deci 7 de trefla il poate schimba cu 10 de trefla castigand astfel o carte mai valoroasa). 

      Poate pare lung si complicat, multe lucruri arata asa pe hartie. Insa odata ce va apucati sa jucati o sa vedeti ca nu e mare scofala. O sa invatati sa numarati cartile care ies, atuurile ramase in joc, culorile pe care nu s-a prea iesit, etc. Pentru cei plictisiti sa joace whist, poate fi o alternativa binevenita. 

SHARE:

Niciun comentariu

Trimiteți un comentariu

© Becerescu.ro. All rights reserved.
Blogger Template Designed by pipdig